XJ350, impressie van een icoon

Is onbekend ook hier onbemind?

 De XJ, code naam XJ350, is de laatste uit de serie XJ's die deze iconische Jaguar belichaamt.

 

De laatste is dan ook niet de minste, alu body, luchtvering, lichtgewicht en zijdezacht rijdende jaguar met alle toebehoren die Jaguar rijden zalig maakt.


Met deze XJ eindigde voor vele liefhebbers de typische XJ body die velen aan het dromen heeft gezet. De nieuwe versie modeljaar 2010 is ten volle een volbloed Jaguar maar de echte XJ liefhebber blijkt hier toch wat moeite te hebben met het design. 

 

De X350 onderscheidt zich in 2 versies: de versie 2003-2006 en de face lift 2007-2009.

 

Technisch is er een aanbod van 3.0 V6, 3.5 V8, 4.2 V8 en de 4.2V8 S/C (supercharged) wat benzine uitvoeringen betreft en de 2.7 twin turbo diesel.

Wanneer Jaguar de volledig naakte alu body XJ presenteerde op de Paris motor show in 2002 was deze Jaguar één van de meest geavanceerde wagens ter wereld.

Ondanks de performante vernieuwing is de verkoop nooit een heel groot succes geweest.

Sinds de crisis van 2008 zijn de prijzen van de luxe wagens danig gekrompen en dat maakt dat deze XJ vandaag aan bodem prijzen te koop staat.

Dit maakt dat deze toch wel zeer betrouwbare Jaguar vandaag meer dan ooit een betaalbare Jaguar is met alle glorie en comfort de naam Jaguar waardig.

De V6 3000cc evenals het volledige V8 gamma is voorzien van motoren die alle kinderziektes zijn ontgroeid.

De V6 is een prachtige wagen die belasting vriendelijk en met een lage benzine consumptie door het leven gaat.

De Super V8 met compressor is dan weer het neusje van de zalm met alle denkbare opties en een Jaguar pur sang.

 

Vandaag zijn deze XJ's al te vinden onder de 10.000€ maar hier is het opletten geblazen, veel van deze exemplaren hebben hoge km standen en dan is het opletten op onderstel en ophanging problemen, die vrij duur kunnen uitkomen.

 

Diesel versies zijn zeer aantrekkelijk qua verbruik en taxen, maar indien u minder dan 20.000 km per jaar rijd is dit niet de aangewezen wagen.

 

Ondergetekende rijdt op dit moment met een diesel versie aan een gemiddeld verbruik van 7 a 7,2 l/100 km.

Dit maakt dat mijn XJ een actie radius heeft van circa 1175 km met 1 tankbeurt.

Dat is geweldig comfortabel rijden aan een betaalbaar budget.